Danas

... bez programa ...

Najavljujemo

... bez programa ...

About Student centre Zagreb

Student Centre Zagreb was founded in 1957 and now is a multi-functional space in the heart of the city. SC works on improving student living standard on all levels and in cultural activities, through its Department of culture - it organises and produces shows, performances, conferences and workshops in the fields of music, film, visual arts, theatre. The main goal of SC is to create innovative, economic and educational frameworks of cultural production in order to influence cultural practices in Croatia and internationally. Theatre production is manifested in SC’s own theatre - Teatar &TD, founded in the 1960’s, as the opposition to the classical theatres. &TD is not limited by genres and stylistic criteria, which opens up the possibility of establishing new production aesthetics and contemporary forms of co-production, post production and collaboration.

Zadnja izmjena: 18. Siječanj 2022. u 13:10

Kultura promjene

VILIM HALBARTH - Škver - izložba

TRA.
24
Sub
24. Travanj 2021.
Subota u 10:00
Galerija SC
TRA.
23
Pet
23. Travanj 2021.
Petak u 12:00
Galerija SC
TRA.
22
Čet
22. Travanj 2021.
Četvrtak u 12:00
Galerija SC
TRA.
21
Sri
21. Travanj 2021.
Srijeda u 12:00
Galerija SC
TRA.
20
Uto
20. Travanj 2021.
Utorak u 12:00
Galerija SC
TRA.
19
Pon
19. Travanj 2021.
Ponedjeljak u 12:00
Galerija SC
TRA.
17
Sub
17. Travanj 2021.
Subota u 10:00
Galerija SC
TRA.
16
Pet
16. Travanj 2021.
Petak u 12:00
Galerija SC
TRA.
15
Čet
15. Travanj 2021.
Četvrtak u 12:00
Galerija SC
TRA.
14
Sri
14. Travanj 2021.
Srijeda u 12:00
Galerija SC
TRA.
13
Uto
13. Travanj 2021.
Utorak u 12:00
Galerija SC
TRA.
12
Pon
12. Travanj 2021.
Ponedjeljak u 12:00
Galerija SC
TRA.
10
Sub
10. Travanj 2021.
Subota u 10:00
Galerija SC
TRA.
9
Pet
9. Travanj 2021.
Petak u 18:00
Galerija SC

Izložba Škver umjetnika Vilima Halbartha može se pogledati u Galeriji SC od 9. do 24. travnja. U petak, 9 travnja na rasporedu je od 18:00 do 21:00, a ostale dane radnim danom od 12:00 do 20:00 te subotom od 10:00 do 13:00.

„Čudna je, ali mislim istinita stvar, da će tamo gdje je ljudska djelatnost uređena i organizirana do nekog konstruktivnog cilja (poput brodogradnje) ona, doduše na drugi način, primjerice kroz duhovni okvir umjetničkih želja, oblikovati drugu strukturu, konstrukciju dizajna i duhovnu harmoniju.“  Stanley Spencer

Tankeri za prerađevine i kemikalije, oceanski remorkeri za tegljenje i spašavanje te brodovi za prijevoz putnika i automobila neki su od raznih vrsta i tipova plovnih objekata koje za domaće i strane naručitelje gradi tvrtka Brodotrogir. Pomorstvo i brodogradnja tijekom povijesti bili su temeljna gospodarska djelatnost Trogira, a time ujedno bitno obilježje kulture i arhitekture grada koji je svojedobno bio jedan od najznačajnijih brodograđevnih središta u Dalmaciji. Tijekom 19. stoljeća pojam se brodogradilišta i škvera, prema tadašnjoj službenoj kategorizaciji, razlikovao, pri čemu se brodogradilištem (cantieri) smatrao veći prostor za gradnju brodova, a škverom (squeri) gradilište brodova s manjom površinom.[1]

Možda je upravo zbog tog razloga, osim očitoga lokalnog naziva, primjerenije Brodotrogir nazvati škverom; zbog njegove smanjene poslovne aktivnosti, pa i recentnih planova za otpuštanje radnika. U trogirskom je škveru, osim projektanata, brodoelektričara, zavarivača, brodomontera i drugih škverana, svoj atelje prije 13 godina smjestio kipar Vilim Halbärth kojemu je proizvodni proces navedenih brodova izravna i nepresušna umjetnička inspiracija kojoj se iznova vraća. Impresivnost i monumentalnost metalnih divova, dinamički ambijent u kojemu prevladavaju razni zvukovi i mirisi, gradivni elementi broda poput limova i spletova cijevi, te raznih masivnih konstrukcija i strojeva dugogodišnja su fascinacija umjetnika koji svojim radovima nastoji prenijeti svoj doživljaj škvera. Ambijentalne instalacije nastale od materijala koji se koriste u brodogradnji posjetitelju izložbenog prostora omogućuju neposredan doživljaj snage i senzornog intenziteta radnog ambijenta brodogradilišta – ulaskom u zamračeni galerijski prostor posjetitelj prividno ulazi u trogirski škver, u utrobu čeličnog giganta. Središnju konstrukciju čini prozračna instalacija sklopljena od vijugavih metalnih cijevi, a prostor je dodatno ispunjen dijelovima ventilacijskih sustava, znakovima i ostalim proizvodnim segmentima, čime dolazi do izdvajanja raznih građevnih elemenata i njihova svođenja na estetske strukture, naglašavajući pritom igru svjetla i sjene na tim novostvorenim umjetničkim artefaktima. Uz dominantne prostorne instalacije dva su videa projicirana na zidove galerije od kojih jedan prikazuje proizvodni proces komada željeznog lima podsjećajući na apstrahirane forme eksperimentalnog filma, dok druga projekcija prikazuje zbivanja u eksterijeru trogirskoga škvera. Videoradove prate grubi zvukovi zavarivanja, udaranja, kidanja, brušenja i rezanja, te se simultanim projekcijama stvara kakofonija, sklop auditivnih podražaja koje je teško razlučiti, a time i vjeran prikaz radničkog iskustva s izvorne lokacije. Proces gradnje broda svojevrstan je pogled na skulpturu u kontinuiranoj promjeni, a svaki se komad nakon završetku gubi u silnoj masi konačnoga izložbenog predmeta koji na kraju kulminira performativnim porinućem u svoje morsko stanište. Svaki je dobar radnik umjetnik svog zanata, tvrdi Halbärth, a valja nadodati da brodogradnja nije samo tehnika nego svojevrsna umjetnost, pa i kultura u najširemu smislu riječi uz koju se veže specifičan stil života i sustav vrijednosti.

Stvaralaštvo Vilima Halbärtha inspirirano je primarno iz fascinacije, pa i obiteljske tradicije, istodobno suptilno ukazujući na problematiku trogirskoga škvera i prijetnju gubitka višestoljetne tradicije, znanja i vještina. Unatoč postupnom slabljenju brodograđevne industrije, na temelju specifičnoga industrijskog lokaliteta s pripadajućim društvenim ekosustavom Halbärth kroz kreativni proces dekonstruira, reducira i dislocira segmente škvera u novi oblik postojanja koji nadilazi lokalne okvire danosti.

(predgovor, Sara Mikelić)



[1] Radić, Danka. „Trogirska tradicijska brodogradnja”. Ethnologica Dalmatica , br. 22 (2015): 149-196. https://hrcak.srce.hr/137868

Vilim Halbarth (1970. Trogir, Hrvatska)

Bavi se suvremenom umjetnošću kroz različite medije. Završio je srednju školu matematičkog smjera tako da mu je u radu temeljna baza geometrijska. Nakon matematike upisuje kameno-klesarsku školu u Pučišćima na otoku Braču te je njegova prva ljubav u kiparstvu bio kamen. Diplomirao je kiparstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu.

Temelj mu je kiparstvo, ali sve više ga zaokupljaju instalacijske forme većih dimenzija. Upotrebljava predmete koji se koriste u metalnoj industriji, konkretno u brodogradnji (limovi, cijevi...)  Umjetnički interes proširio je i na medije kao što su u video i fotografija.

U svom radu proučava svjetlo, zvuk, miris i zrak te njihovu primjenu kroz skulpturalne forme. Proučava socijalne aspekte života i rada te međuljudske odnose unutar društva u kojem živi i radi. Naglasak stavlja na posebnosti koje su karakteristične za društvo u prelasku iz socijalističkog (komunističkog) u kapitalističko uređenje.

Iza sebe ima 12 samostalnih  i više skupnih izložbi.

SAMOSTALNE IZLOŽBE

2019. Škver / Boatyard; Galerija umjetnina, Split

2018. Brodo-lego II; Muzej grada Kaštela, Kaštel Lukšić

2017. Brodo-lego; Trogir-brodo, Sveučilišna galerija Vasko Lipovac, Split

2016./17. Flying boats 2; Galerija ULUPUH, Zagreb

2016. – Flying boats; Salon Galić, Split

2014. Svijet i(za) nas?, Prodajna galerija Beograd, Beograd

2013. Bios i eros; Muzej grada Trogira, Trogir

2012. Svijet za nas 3. dio, Salon Galić, Split

2011. Svijet za nas 2. dio, Muzej grada Trogira, Trogir

2010. Svijet za nas, Galerija Cate Dujšin Ribar, Muzej grada Trogira, Trogir

2010. Premijere 24; Loggia Pučkog otvorenog učilišta, Split