Danas

... bez programa ...

Najavljujemo

... bez programa ...

About Student centre Zagreb

Student Centre Zagreb was founded in 1957 and now is a multi-functional space in the heart of the city. SC works on improving student living standard on all levels and in cultural activities, through its Department of culture - it organises and produces shows, performances, conferences and workshops in the fields of music, film, visual arts, theatre. The main goal of SC is to create innovative, economic and educational frameworks of cultural production in order to influence cultural practices in Croatia and internationally. Theatre production is manifested in SC’s own theatre - Teatar &TD, founded in the 1960’s, as the opposition to the classical theatres. &TD is not limited by genres and stylistic criteria, which opens up the possibility of establishing new production aesthetics and contemporary forms of co-production, post production and collaboration.

Zadnja izmjena: 18. Siječanj 2022. u 13:10

Kultura promjene

ANTUN MARAČIĆ - Zlatna žila - izložba

OŽU.
5
Pet
5. Ožujak 2021.
Petak u 12:00
Galerija SC
OŽU.
4
Čet
4. Ožujak 2021.
Četvrtak u 12:00
Galerija SC
OŽU.
1
Pon
1. Ožujak 2021.
Ponedjeljak u 12:00
Galerija SC
VELJ.
27
Sub
27. Veljača 2021.
Subota u 10:00
Galerija SC
VELJ.
26
Pet
26. Veljača 2021.
Petak u 12:00
Galerija SC
VELJ.
25
Čet
25. Veljača 2021.
Četvrtak u 12:00
Galerija SC
VELJ.
24
Sri
24. Veljača 2021.
Srijeda u 12:00
Galerija SC
VELJ.
23
Uto
23. Veljača 2021.
Utorak u 12:00
Galerija SC
VELJ.
22
Pon
22. Veljača 2021.
Ponedjeljak u 12:00
Galerija SC
VELJ.
20
Sub
20. Veljača 2021.
Subota u 10:00
Galerija SC
VELJ.
19
Pet
19. Veljača 2021.
Petak u 18:00
Galerija SC
VELJ.
3
Sri
3. Veljača 2021.
Srijeda u 12:00
Galerija SC
VELJ.
2
Uto
2. Veljača 2021.
Utorak u 12:00
Galerija SC

Izložba Zlatna žila umjetnika Antuna Maračića održat će se u Galeriji SC od 19. veljače do 5. ožujka.

Izložba se u petak, 19. 2. može pogledati od 18 do 21 sat, a nakon toga radnim danom od 12 do 20 sati te subotom od 10 do 13 sati.

 

ZLATO U NEGATIVU -predgovor

/…/ U materijalu ove izložbe 'zlatna žila' se manifestira  kao linija različitih varijacija motiva uglavnom doslovno vezanih za zlato i proizvode od zlata. No tim je motivima zajednička suprotnost izvornom značenju termina, negativni predznak te dosljedno – ironična intonacija. Jer, umjesto akumulacije materije iz naslova, riječ je o njezinu  nestajanju, odsutnosti.

/…/ Najraniji radovi nastaju u 90-im godinama prošlog stoljeća, početkom i za vrijeme rata, kada je iz zlatarskih izloga bio uklonjen sav dotad izlagan nakit, a ostali su samo prazni stalci za ogrlice, prstenje, naušnice...

/…/ Dvadesetak godina poslije, bez primisli na njegovanje tematske linije (štoviše, tek tada sam osvijestio taj nehotičan lajtmotiv), opet se pojavljuje zlato. Drugim  povodom i vizualno u posve različitom, ovaj put 'bučnom' izdanju, no također u procesu svoje evaporacije, odnosno – tranzicije.

Sredinom 2000-ih, naime, u Zagrebu i u drugim hrvatskim gradovima dolazi do masovne pojave stotina stanica za otkup zlata.

/…/ 'Pitoresknost' i semantika tih trgovina sugerira persuazivnu nervozu, žurbu da se potencijalnog klijenta što prije i bez ikakvih mogućih propusta nagovori na prodaju. Tako, osim jakih žutih i crvenih boja podloge i slova višekratno repetiranih informacija-reklama koje prekrivaju cjelokupne staklene i ine površine u zoni lokala, uz uvjeravanja da je riječ o dobrom poslu, najboljim cijenama, neupitnoj legalnosti transakcije... tu su i rojevi strelica koje sa svih strana upućuju na ulaz.

Poveznica ideje zlata ponavlja se i u radu posve drukčijem od ostalih, u intimnom radu nastalom 2006. u Dubrovniku, posvećenom prijateljskoj osobi Lučija Capursa i njegovu kafiću 'Libertina' koji u tamošnjega svijeta (ali i gostiju sa strane) ima značajnu poveznu socijalnu funkciju, dimenziju topline društvenog uterusa, jedinstvenoga humanističkog punkta. Uz fotografiju domaćina i slučajno okupljenog društva gostiju 'betule', snimljenu u trenutku koji sam oćutio tipičnim za ozračje mjesta, odlučio sam pripojiti tekst – parafrazu poznate slobodarske dubrovačke maksime, uklesane na tvrđavi Lovrijenac: 'Non bene pro toto libertas venditur auro' ('Sloboda se ne prodaje za sve zlato svijeta'). Za ovu prigodu, naime, riječ 'libertas' zamjenio sam imenom kafića pa maksima sada glasi: 'Non bene pro toto Libertina venditur auro'.  A 'libertina' izvorno, naziv je dubrovačkog novca iz 18. stoljeća koji je, da intriga bude veća – srebrenjak! Tako ispada da se srebro, nižerangiran metal po plemenitosti i vrijednosti, točnije - tek jedan srebrenjak! - ne mijenja 'za sve zlato svijeta'.

Sljedeći rad, serija fotografija 'Na početku Ulice' ni imenom ni doslovnim sadržajem ne implicira pojam zlata kao neposredan motiv. Uključuje, međutim, u duhu značenja zlata kao materijala i ideje maksimalne vrijednosti, neke supremne moralne i materijalne ideale. Sublimira rodoljubnu srčanost, empatiju, podršku i vjeru, s jedne, te konzumnu bombastičnost uz promicanje statusnih simbola, simulakruma sreće (dakle opet vrijednosno maksimalističkih pojmova) - s druge strane.

/…/ A što se tiče samog naslova izložbe, osim svojega smislenog obrtanja s obzirom na značenje preuzetog termina/fraze, tj. njegove ironične aplikacije s obzirom na značenje prezentiranih sadržaja, on uključuje i inverziju smjera. Naime, u doslovnim slučajevima 'zlatna žila' kreće od točke svojeg mjesta otkrića. Otuda se potom slijedi njezina linija koja vodi u dubinu zemlje ili u daljinu pješčanih nanosa. U ovom slučaju metaforički primijenjene sintagme, međutim, 'zlatna žila' se uspostavlja retrogradno i kreće od kraja prema početku jer, kako već rekoh, potku konkretnog motiva osvijestio sam tek dvadesetak godina kasnije, nakon više realiziranih radova, odnosno fotoserija.

/…/ Ovdje izloženi radovi nastali su više-manje kao plod vizualnih en passant-poticaja u gradskom okolišu; zbog plastičke ili psihološke intrigantnosti zatečenih prizora, bez apriornog projekta, odnosno tendenciozne aktivističko-moralističke nakane.

No, osim svjesne (auto)ironičnosti koja proizlazi iz odnosa materijala s odabranom naslovnom sintagmom, podtekst percepcije i njezine materijalne vizualizacije neplanirana je projekcija osobnih unutrašnjih stanja i osjećanja svijeta. Nije riječ, dakle, o trade marku motiva-teme, već o njihovim spontanim pojavama. Motiv se, poput rijeke ponornice pojavljuje svojevoljno, neplanirano i osvješćuje retrogradno. Njegova obrada i eksterioriziranje daju mi prigodu da steknem uvid u vlastiti 'psihotrend', odnosno da ojačam vjeru u vlastitu strukturiranost. No istodobno, čini se, događa se i stanovita sekcija šireg konteksta kojemu životno i radno pripadam. Tako rad ne samo da stječe 'pravo građanstva' u javnosti nego možda dobiva i ulogu katalizatora vidljivosti nekih važnijih aspekata prostor-vremena u kojemu se zatječe.  (Antun Maračić)

 

BIOGRAFIJA

Antun Maračić rođen je  12. prosinca 1950. g. u Novoj Gradiški. Diplomirao je na Pedagoškoj akademiji u Zagrebu, predmet likovne umjetnosti, 1971. godine, te slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1976., u klasi profesora Šime Perića.

Od 1976. do 1979. bio je suradnik Majstorske radionice Ljube Ivančića i Nikole Reisera.

Kao multimedijalni umjetnik priredio je pedesetak samostalnih i sudjelovao na stotinjak skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu te izveo više vlastitih akcija i performansa. Dobio je više nagrada za svoj rad, uz ostale i Vjesnikovu nagradu Josip Račić za 2004. godinu.

Njegovi se radovi nalaze u brojnim tuzemnim i inozemnim zbirkama.

Kao autor kustos osmislio je i postavio velik broj izložbi domaće i međunarodne umjetnosti. Vodio je Galeriju Studentskog centra, Galeriju Zvonimir, Galeriju proširenih medija te Galeriju Forum u Zagrebu, a od 2000. do 2012. bio je ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik.

Autor je mnogih tekstova o umjetnosti (recenzija, kritika, polemika, eseja - objavljenih u dnevnom i periodičnom tisku, u specijaliziranim revijama za kulturu i umjetnost te katalozima brojnih izložbi), a ostvario je i više televizijskih priloga o suvremenim hrvatskim umjetnicima. Dobitnik je Godišnje nagrade za likovnu kritiku Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA za 2016. godinu.

Objavio je više knjiga i monografija. Živi i radi u Zagrebu.